Vijf tips voor succesvolle Social Recruiting

Werven van goed personeel vormt een steeds grotere uitdaging. Kandidaten kijken al lang niet meer alleen naar de functie en de verdiensten. Ze willen een klik hebben met de organisatie en de mensen die er werken. Daarom moet het eenzijdig plaatsen van berichten veranderen in het leggen van relaties met (potentiële) werkzoekenden. Dat is de kern van Social Recruiting. Hier vijf tips om succesvol gebruik te maken van deze nieuwe methode.

Zowel je huidige als toekomstige medewerkers maken volop gebruik van platforms als
LinkedIn, Facebook, Snapchat, YouTube en Instagram. De gemiddelde werkzoekende bekijkt
vijf verschillende sites of online kanalen en let daarbij sterk op het imago van een organisatie.
Mensen willen graag weten of ze zich thuis zullen voelen tussen de collega’s en hun ambities
kunnen realiseren. Dus is het belangrijk om de visie en missie van de organisatie aantrekkelijk
en menselijk neer te zetten.

Realiseer een website / ‘werken bij’ pagina waarop het profiel van de organisatie goed en
aantrekkelijk naar voren komt: wat zijn de kernwaarden van je organisatie en wat onderscheidt
jullie van anderen? Zorg ervoor dat deze profilering ook terug op de social media kanalen waar
de kandidaten zich oriënteren. Je kunt dit onder andere doen door een (video)presentatie over
de bedrijfscultuur toe te voegen of medewerkers of klanten te laten vertellen hoe zij de relatie
met het bedrijf ervaren. Zorg er verder voor dat de website en alle social media pagina’s
dezelfde look-and-feel hebben. Zo bouw je consistent en op dagelijkse basis aan een sterk
werkgeversmerk. Tip: Vergeet niet om ook de collega’s uit te nodigen deze content te delen op
hun ‘privé-account’ op bijvoorbeeld Linkedin.

Uiteraard zijn er specifieke eisen waaraan iemand moet voldoen voor een bepaalde functie.
Denk aan werkervaring en opleiding. Maar ook soft skills zijn belangrijk. Denk aan de
persoonlijkheid en competenties van kandidaten. Of aan de levensfase waarin ze zitten in
relatie tot de motivatie voor een functie. Op basis van al die informatie kun je een profiel
opstellen voor de ideale kandidaat. Dat vormt het vertrekpunt voor de communicatie over het
bedrijf of een vacature.

Voor elk punt in het wervingstraject is andere content nodig. Met een blog of vlog is
bijvoorbeeld het eerste contact te leggen. Een presentatie over het bedrijf of een project
versterkt de aandacht. en een videovacature kan mensen bewegen om daadwerkelijk te
solliciteren. Om uit te vinden wat werkt kun je eigen medewerkers vragen wat hen indertijd
heeft getriggerd. Zorg ook dat alle medewerkers makkelijk kunnen beschikken over al de typen
content, zodat ze deze kunnen delen in hun eigen netwerk.

Om goede relaties op te bouwen met potentiële kandidaten, moet je met hen in contact blijven.
Reageer op hun posts en ga het gesprek aan als ze commentaar geven op jouw berichten.
Kijk ook of er platforms zijn waar je kunt meepraten over onderwerpen die een link hebben met
het werkgebied van je organisatie. Zo leg je relaties volgens het proces van know-like-trust.
Door het contact steeds verder te verdiepen zijn mensen uiteindelijk te verleiden om zich nader
te oriënteren op een baan bij je organisatie of eens te komen praten.

Meer weten over Social Recruiting?

Laat hieronder je gegevens achter en download de whitepaper. Hierin lees je nog meer informatie over social recruitment en bieden we concrete oplossingen voor jouw werving. 

Download hier de whitepaper

Copyright 2025 © All rights Reserved. Ontwerp door Toff Producties.